סרטן מעי גס וטיפול גנטי מותאם אישית

גנטיקה של סרטן

סרטן היא מחלה מורכבת מבחינה ביולוגית. תהליך ההתמרה הממאיר כרוך בשינויים גנטיים רבים ומשמעותיים בתאים, המאפשר להם להתחמק ממנגנוני הבקרה של הגוף, ולהתחלק ללא גבול. גנים רבים בתא קשורים למנגנוני הפיקוח, ודרושים מספר שינויים גנטיים כדי שהתא יוכל להפוך לתא סרטני באמת ובתמים.

לתהליך הפתולוגי שעובר התא בדרך לממאירות אין חשיבות מדעית בלבד, אלא גם חשיבות רפואית מעשית רבה. בשנים האחרונות מפתחים החוקרים תרופות רבות, המכונות תרופות ביולוגיות. תרופות אלו פועלות כנגד אתרים ספציפיים בתא, ויכולת הפעולה שלהם תלויה במסלול הפגוע בסרטן. מסלולים אחדים מאפשרים טיפול ביולוגי מסוגים מסוימים, ויש להכיר ולאבחן אותם מראש אצל החולה.

שינויים אלו בחקר הסרטן ובטיפול בו הפכו את התחום של גנטיקה של הסרטן לתחום מוביל במחקר הרפואי העולמי. מעקב אחרי שינויים גנטיים ואיפיון שלהם הפך לחלק חשוב באבחנה ובטיפול בחולים רבים עם סרטן, באיברים שונים בגוף.

מיפוי גנטי של סרטן מעי גס

מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי Nature לפני כשנה ניסה להעריך באופן מקיף וראשוני שונות גנטית בדוגמאות של סרטן המעי הגס. במסגרת המחקר המדעי ביקשו החוקרים לאפיין באופי מדויק גנום מלא (או כמעט מלא של תאים ממאירים ממקור של המעי הגס והרקטום). במחקר נלקחו 276 דגימות שונות, כאשר 97 מהם עברו בירור גנומי מלא.

החוקרים חיפשו צורות שונות של הפרעות גנטיות בתאים, הקשורות לביטוי חלבונים. הפרעות כאלו יכולות להיות מוטציות נקודתיות בגנים חשובים, הכפלה של קטעי DNA בתאי הגידול, מתילציה ב – DNA (שינוי כימי שמוביל ל"השתקה" של גנים), וביטוי של RNA שליח, המביא לייצור משתנה של חלבונים אחרים בתא.

במהלך הניתוח המקיף של הגידולים, החוקרים מצאו שכ-16% מהגידולים הכילו מוטציות רבות מאוד (hyper-mutated). מלבד הגידולים שעברו מוטציות מרובות (והדגימו אי יציבות גנומית) הגידולים של המעי הגס והרקטום היו דומים למדי באיפיון הגנטי שלהם.

נמצאו עשרים וארבעה גנים שעברו שינויים לעיתים תכופות מאוד, ביניהם גנים שידוע שיש בהם פגיעה נפוצה בסרטן המעי הגס : K-RAS, APC, TP53, ועוד.

מלבד הגנים הידועים, נמצאו כמה מוטציות הידועות כבעלות חשיבות בטיפול בסרטן. מוטציה בגן ERBB2 הייתה שכיחה, כמו גם בגן לפקטור הגדילה – IGF2. בנוסף, החוקרים זיהו שגידולים רבים קשורים לשינויים במסלול התאי החשוב המערב את החלבון MYC.

שינויים אלו אינם מדעיים בלבד. קיימות היום תרופות הפועלות באופן ספציפי כנגד שינויים שהתגלו במחקר זה. הגן ERBB2, למשל, עובר שינויים ידועים בקרב חולות עם סרטן השד, ובחולות שנמצאו אצלן ביטוי ביתר של הקולטן המוכנה HER2 מקבלות טיפול עם התרופה הרצפטין (trastuzumab). לכן, מחקר גנטי מדעי זה מתורגם לרווח קליני לחולים במהירות רבה.

טיפול מותאם גנטית בסרטן מעי גס

טיפול מותאם גנטית אינו טיפול עתידי או ניסויי בלבד. טיפול כזה נמצא היום בשימוש הולך וגובר, גם בסרטן המעי הגס. מחקרים שונים הצביעו על קשר בין אלימות הסרטן ומידת הסיכון שלו להתפשט, ובין סדרה של גנים שעוברים שינויים גנטיים.

בדיקות מולקולאריות שבוחנות את השינויים יכולות לסייע במספר שאלות חשובות- כמו השאלה האם להעניק טיפול כימי משלים לחולים עם סרטן המעי הגס שהתגלה בשלב ראשוני, ועבר כריתה בניתוח.

בדיקה כזו (הנקראת Onco-test) קיימת בשנים האחרונות גם לסרטן שד וגם לסרטן מעי גס, והיא מסייעת בהחלטה החשובה, ומונעת נזקים בלתי רצויים של טיפול כימותרפי לחולי סרטן מעי גס שאינם זקוקים לו. נראה, שהעתיד של רפואה גנטית עומד ממש בפתח, והאונקולוגיה מקדמת אותו בברכה.

דילוג לתוכן