מהי תסמונת קורנליה דה לאנגה?

תסמונת קורנליה דה לאנגה היא תסמונת תורשתית ששכיחותה נעה בין 1:40000 ל- 1:30000 לידות חי. התסמונת משפיעה על מגוון רחב של מערכות פיזיולוגיות ורופאים רבים לא מכירים אותה. לפיכך, ישנם חוקרים הסבורים כי השכיחות שלה גבוהה אף יותר.

נכון לכתיבת שורות אלה רב הנסתר על הגלוי בתסמונת זו ובמאמר שלפניכם ננסה לתמצת את הידע שהצטבר בנושא בעשורים האחרונים, מאז תוארה לראשונה על ידי פרופסור לרפואת ילדים בשם קורנליה דה לאנגה בשנת 1933.

מה הם התסמינים המרכיבים את התסמונת?

בדרך כלל התינוקות הלוקים בתסמונות באים לעולם במשקל לידה נמוך או שהם נולדים טרם זמנם כשהם פגים. בנוסף לכך, התינוקות הלוקים בתסמונת חלשים מאוד, הבכי שלהם עמום וחלש והשרירים שלהם יהיו היפוטוניים מאוד, מה שגורם במקרים רבים מאוד לקושי בהאכלה ולעלייה לא מספקת במשקל.

הלוקים בתסמונת גם סובלים ממראה אופייני הכולל גבות מאוחדות, אף סולד, סנטר קטן, היקף ראש קטן, שפתיים עצובות ודקות (שפתיים שנוטות כלפי מטה בקצוות שלהן), אוזניים הממוקמות במקום נמוך מאוד בקרקפת ושיעור יתר.

תסמינים נוספים שמופיעים בחולים הם תסמינים קוגניטיביים כמו למשל הפרעות קשב וריכוז, ניסיונות לפגיעה עצמית, התנהגות חזרתית, תוקפנות והפרעות שינה, תסמינים בשרירים ובעצמות כמו למשל עוויתות שרירים, כפות ידיים מעוותות ומומים לבביים וכן הפרעות תחושתיות בדגש על הפרעות ראייה ובעיות בשמיעה.

איזו מוטציה אחראית לתסמונת?

ראשית, חשוב לציין כי ככול הנראה טרם התגלו כול המוטציות האפשריות שיכולות לגרום לתסמונת וכן לא אותרו עדיין כול הגנים שמוטציות בהם יכולות לגרום לתסמונת. פריצת הדרך המשמעותית ביותר במחקר הגנטי של תסמונת קורנליה דה לאנגה בוצע בשנת 2004 כאשר התגלה שמוטציות בגן הממוקם על כרומוזום 5 הנקרא NIPBL מתרחשות בחלק ניכר מהלוקים בתסמונת.

שנתיים מאוחר יותר, בשנת 2006, התגלה כי בקרב קרוב למחצית מהלוקים בתסמונת ניתן לראות מוטציה בגן הנקרא SMC1A. בשנת 2007 אותר גן נוסף שמוטציה בו יכולה לגרום למחלה הנקרא SMC3 ובשנת 2012 אותר גן נוסף הנקרא HDAC8. כפי שציינו, ייתכן מאוד כי במהלך השנים הבאות יתגלו גנים נוספים שמוטציות בהם יכולות לגרום לתסמונת.

ככול הנראה, הגנים שהתגלו בשנים 2006 ו- 2007 קשורים למקרים הקלים יותר של המחלה בהשוואה למקרים הקשורים למוטציה בגן שהתגלה בשנת 2004.

כיצד המוטציה עוברת בתורשה?

הרוב המוחלט של המקרים בהם בא לעולם צאצא הלוקה בתסמונת קורנליה דה לאנגה הם מקרים חדשים, כלומר ברוב המוחלט של המקרים, הלוקים בתסמונת הם צאצאים לשני הורים בריאים שלא נושאים את המוטציה הגנטית. ההשערה כי מדובר על תסמונת גנטית עלתה כאשר התגלו זוגות של תאומים שבשניהם הופיעה התסמונת.

נכון להיום, רוב החוקרים בתחום תמימי דעים בנוגע לכך שהתסמונת מועברת באופן אוטוזומלי דומיננטי. סברה זו באה לעולם כיוון שבמקרים מסוימים בא לעולם צאצא הלוקה בתסמונת כאשר אחד מההורים היה בעל תסמינים קלים בלבד של התסמונת ואילו ההורה השני בריא לחלוטין. ברוב המקרים האלו ההורה החולה היה האם.

האם ניתן לאבחן את המוטציה בבני זוג המעוניינים להביא ילד לעולם?

נכון לכתיבת שורות אלה, אין בנמצא בדיקות גנטיות שמאפשרות לבני זוג המעוניינים להביא צאצא לעולם לאבחן את המוטציה וזאת כיוון שכפי שציינו, טרם התגלו כל המוטציות הרלוונטיות וכן כיוון שבלאו הכי רוב המקרים הם תוצאה של מוטציה גנטית טרייה שלא הופיעה באף אחד מההורים. לאור זאת, התסמונת מאובחנת באופן קליני בלבד בהסתמך על התסמינים.

האם ניתן לאבחן את התסמונת בעובר במהלך ההריון?

בדיוק כפי שלא קיימת בדיקה גנטית או בדיקה ביוכימית שניתן לבצע לבני זוג המעוניינים להביא צאצא לעולם, המסוגלת לאבחן את המוטציות הגורמות לתסמונת, כך גם אין בדיקות גנטיות או ביוכימיות המאפשרות לאבחן את התסמונת בעובר. עם זאת, ניתן במקרים רבים לזהות בבדיקת אולטרסאונד במהלך ההריון את המומים השונים שיכולים להופיע בלוקים בתסמונת.

כך לדוגמה, כאשר מאבחנים כי העובר סובל למשל ממומים מסוימים בגפיים, זרועות קצרות, פגמים במבנה הגולגולת, עיכוב התפתחותי, בקע סרעפתי או מומים אופייניים נוספים, הרי שישנה חשיבות עליונה לגשת להתייעצות עם יועץ גנטיקה המתמחה באבחון תסמונות גנטיות בעובר במהלך ההריון.

דילוג לתוכן